flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану роботи суду по виконанню Закону України «Про звернення громадян» за 2018 рік

АНАЛІЗ

стану роботи

Херсонського міського суду Херсонської області

по виконанню Закону України «Про звернення громадян»

за 2018 рік

11.02.2019 р.                                                                                                м. Херсон

 

На  виконання плану  роботи Херсонського міського суду Херсонської області на перше півріччя 2019 року відділом організаційного забезпечення діяльності суду та судової статистики проаналізовано стан розгляду звернень громадян в протягом 2018 року.

Даний аналіз проводиться щоквартально з метою підвищення ефективності роботи зі зверненнями громадян, а також для виявлення та усунення причин, що зумовлюють надходження до суду необґрунтованих та повторних звернень.

В ході здійснення аналізу для порівняльної характеристики показників по розгляду звернень  громадян були використані відповідні статистичні дані за 2017 рік,  вивчені провадження за зверненнями громадян, які надійшли до суду протягом 2018 року.

Звернення громадян є одним із засобів захисту їхніх прав та законних інтересів. Це право закріплено у ст.. 40 Конституції України. Основним правовим актом, що регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, права громадян на участь в управлінні державними справами є  Закон України  № 393/96-ВР від 2 жовтня 1996 року  «Про звернення громадян» (із змінами і доповненнями) – (далі – Закон).

Дія цього Закону не поширюється на порядок розгляду заяв і скарг громадян, встановлений кримінальним процесуальним, цивільно-процесуальним, трудовим законодавством, законодавством про захист економічної конкуренції, законами України «Про судоустрій і статус суддів» та «Про доступ до судових рішень», Кодексом адміністративного судочинства України, Законом України «Про запобігання корупції».

Додатково питання роботи зі зверненнями громадян регулюються ЗУ «Про інформацію» від 02.12.1992р. зі змінами і доповненнями, «Про доступ до публічної інформації» зі змінами і доповненнями, Інструкцією з діловодства по зверненням громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях, незалежно від форм власності, у засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №348 від 14.04.1997р., діючою Інструкцією з діловодства у місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, апеляційних судах міст Києва та Севастополя, апеляційному суді Автономної республіки Крим та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних і кримінальних справ (далі - Інструкція), затвердженої Наказом Державної судової адміністрації України від 17 грудня 2013 року N173 (погодженого Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ листом від 17 грудня 2013 року №11-2038/0/4-13) в частині, яка не суперечить вищевказаній Інструкції з діловодства по зверненням.

В суді розроблено та затверджено графіки особистого прийому громадян керівництвом суду. Прийом громадян здійснюється у визначені дні та години. Графік прийому громадян розміщено на офіційній веб-сторінці суду. Облік особистого прийому громадян  фіксується у відповідних журналах, які відповідають встановленій формі та введені до номенклатури справ суду.

Під час особистого прийому керівництвом суду надаються вичерпні та вмотивовані роз’яснення щодо реалізації прав громадян шляхом звернення до суду, строки і порядок оскарження судових рішень, порядок поновлення строку на оскарження тощо.

Добре організований особистий прийом громадян, уважне ставлення не тільки керівництва суду, але й працівників апарату сприяє зменшенню кількості заяв і скарг, що надходять до суду.

Діловодство за зверненнями громадян ведеться окремо від інших видів діловодства і покладається на начальника відділу звернень громадян.

Звернення громадян реєструються в автоматизованій системі документообігу суду. Попередній розгляд звернень та строк їх надходження до безпосередніх виконавців не повинні перевищувати одного робочого дня.

Усі звернення громадян, що надходять до суду, підлягають обов’язковій класифікації за видами, встановленими статтею 3 Закону, а саме: пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги.

Протягом 2018 року Херсонським міським судом Херсонської області було зареєстровано 39 звернень громадян, що в 4 рази менше кількості звернень за аналогічний період 2017 року.

Звернення, що надійшли протягом звітного періоду, за категоріями поділяються наступним чином:

 

Статистичний аналіз змісту звернень дає можливість визначити основні проблемні питання, які порушують громадяни, зокрема :

По фактам, наведених у зверненнях  громадян, проведена ретельна перевірка, про результати якої заявникам надано мотивовані відповіді, роз’яснено  положення чинного законодавства.  Порушення строків надання відповіді заявникам, встановлених чинним законодавством, протягом 2018 року не допускались.

Найрозповсюдженішою причиною, що тягне за собою скарги громадян на тривалий розгляд справ, залишається стабільно високе навантаження на суддів. Тривалий розгляд справи зумовлений об’єктивними причинами: неявкою учасників судового процесу, заявленими клопотаннями, призначенням експертиз тощо.

Звернення, що стосуються законності судових рішень, в більшості випадків є наслідком правової необізнаності та нерозуміння громадянами норм цивільного процесуального та кримінального процесуального законодавства.

Враховуючи викладене для усунення недоліків в роботі  щодо  надходження звернень та скарг громадян необхідно:

- здійснювати узагальнення, аналіз стану роботи суду в частині організації роботи зі зверненнями громадян;

- усі скарги, що є обґрунтованими і вказують на недоліки роботи обговорювати на оперативних нарадах суддів та працівників апарату суду, проводити роботу із працівниками суду для усунення тих чи інших недоліків у майбутньому;

- задля усунення причин, що сприяють виникненню тяганини при розгляді судових справ, а значить і скарг вживати заходи, направлені на підвищення оперативності правосуддя, такі як: робочі наради, постійний облік справ, що розглядаються з порушенням передбачених законодавством строків;

- продовжити роботу з дотриманням порядку ведення обліку прийому громадян;

- у роботі з письмовими зверненнями громадян, а також під час їх особистого прийому, систематично забезпечувати дотримання етики поведінки державного службовця, забезпечувати кваліфікований, неупереджений, об’єктивний, всебічний і своєчасний розгляд порушених питань з метою їх оперативного розв’язання;

- не допускати надання неоднозначних, необгрунтованих або неповних відповідей за зверненнями громадян, із порушенням строків, установлених законодавством;

- продовжити розгляд звернень громадян з дотриманням строків розгляду звернень громадян, передбачених Законами України «Про звернення громадян», «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації». У випадку необхідності вирішувати питання продовження строків розгляду звернень у порядку, передбаченому законодавством.

Проведений  аналіз  свідчить,  що робота   з розгляду звернень  громадян у суді ведеться на належному  рівні, головою суду, заступниками та керівником апарату здійснюється постійний контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання  відповідей заявникам  в порядку,  передбаченому Законом України «Про звернення громадян».

Розгляд пропозицій (зауважень), заяв (клопотань), скарг та особистий прийом громадян є одним із важливих напрямків діяльності Херсонського міського суду Херсонської області, спрямований на захист конституційних прав і свобод людини і громадянина, зміцнення законності і правопорядку, засобом отримання інформації про недоліки в роботі його структурних підрозділів.

Узагальнення та аналіз стану роботи із зверненнями громадян, що надходять до суду, дають можливість створювати оптимальні умови для реалізації громадянами своїх законних прав та інтересів, виключаючи при цьому будь-який незаконний вплив на суддів при виконанні своїх професійних посадових обов’язків та зробити висновки про реальний стан забезпечення конституційних прав громадян на звернення та про стан розв’язання питань, порушених у цих зверненнях.

 

Начальник

відділу організаційного забезпечення

діяльності суду та судової статистики                                                             О.М. Лежепьокова